موضوع: "معرفي كتاب"

آثار مرگ اندیشی در زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه آیات و روایات

نام طلبه: زينت رضايي وندچالی
چکیده

در تعالیم دینی آیات و روایات و متون اخلاقی مرگ هم نفس و همزاد آدمی است. حیات و مرگ  دو مخلوق خداوند و ابزاری برای امتحان رفتار و اعمال انسان هاست. قرآن و روایات مرگ اندیشی و اعتقاد به معاد را به عنوان زمینه ای برای درک قدرت و بزرگی خداوند و زمینه ‌ساز سعادت جاودان معرفی می‌کنند. و همچنین یکی از مهمترین روش های تربیتی است که انبیا الهی و ائمه معصومین علیه السلام همواره افراد را به یاد، کردن از آن توصیه می‌کردند و مورد توجه قرار می‌دادند. نوشتار حاضر پژوهشی است که ضمن بازخوانی از مفهوم مرگ، آثار مرگ اندیشی با عناوین توصیف مرگ در روایات، مرگ در نزد اولیا خدا، ترس مقدس و… که حاصل آن دست یافتن به نتایجی چون، معنا بخشیدن به زندگی انسان، ارزشمند شمردن فرصت زندگی، افزایش حلم و بردباری در برابر ناملایمات زندگی، تزریق کردن عنصر حرکت به زندگی انسان، ملزم شدن به هنجارهای اخلاقی ،کاهش فساد و جرم و وجود رابطه متقابل میان یاد مرگ، و اثرات آن در زندگی انسان به صورت کتابخوانی- توصیفی پرداخته است.

کلید واژه:

نگرش به مرگ، حقیقت مرگ، دنیا و آخرت، باورهای دینی، معاد.

 

براي مطالعه و دريافت اصل مقاله به معاونت پژوهش حوزه الزهرا سلام الله عليها مراجعه نماييد.

خدمات متقابل اسلام و ايران

خدمات متقابل اسلام و ايران

? خدمات متقابل اسلام و ایران

خدمات متقابل اسلام و ایران از آثار مشهور مرتضی مطهری روحانی شیعه و استاد فلسفه و علوم اسلامی است. مطهری این کتاب را برای دفاع از اسلام در برابر ادعاهای عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب مشهور «دو قرن سکوت» نوشت.

زرین‌کوب در کتاب مشهور «دو قرن سکوت» رفتار اعراب مسلمان در جریان فتح ایران را مورد انتقاد قرار داد و ورود اسلام به ایران را همراه با «غارت و کشتار» دانست. اما مطهری در این کتاب «از عملکرد اعراب مسلمان در ایران دفاع می‌کند و می‌گوید اگر ایرانیان با اعراب همکاری نمی‌کردند، حکومت ساسانیان فرونمی‌ریخت و اسلام در ایران فراگیر نمی‌شد.»

 

خون دلي كه لعل شد

[ عکس ]

كتاب خون دلي كه لعل شد

#معرفی_کتاب
?خون دلی که لعل شد
نويسنده: محمدعلی آذرشب

❇️"خون دلی که لعل شد” اثری است که در آن “خاطرات حضرت آیت الله العظمی علی خامنه ای از زندانهای و تبعید دوران مبارزات انقلاب” توسط خود ایشان ابتدا به زبان عربی به چاپ رسیده و سپس به قلم دکتر “محمدعلی آذرشب” گردآوری و به وسیله ی “محمدحسین باتمان غلیچ” به فارسی بازگردانی شده است.
همین نقل خاطرات از قلم شخص ایشان، سبب شده تا این کتاب، از دیگر خاطراتی که در زمینه ی مبارزات قبل از انقلاب به رشته ی تحریر درآمده اند، متمایز شود. “حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله"، در این اثر از روزهای کودکی و اشتغال به تحصیل تا آغاز فعالیت های خود به عنوان یک مبارز علیه رژیم طاغوت و سپس درگیری ها و دستگیری ها، همه چیز را با جزییات دلچسبی شرح داده اند.

از دیگر ویژگی های کتاب “خون دلی که لعل شد” به قلم “حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله"، نگارشی به دور از اطناب است؛ ایشان از آوردن مطالب غیرمفید خودداری کرده اند و خواننده هرآنچه می خواند، مطالبی است که به نحوی نکته ای را آشکار می سازد و باقی سرگذشت نامه را پیش می برد. توصیفات در این اثر، با دقت و ظرافتی مثال زدنی به رشته ی تحریر درآمده اند و تصویر جامعی از فضایی که رهبر معظم انقلاب و دیگر هم رزمان پاکبازشان در آن به مبارزه مشغول بودند را به مخاطب نشان می دهد. با وجود این که کتاب “خون دلی که لعل شد"، عمدتا به دوران تبعید و اسارت های رهبر فرزانه ی انقلاب پرداخته، اما جزییات دلپذیر و روشنگری از افکار و سیره ی آن حضرت در امور زندگانی را نیز به همراه دارد.

 

كار بايد تشكيلاتي باشد

كتاب كار بايد تشكيلاتي باشد

? کار باید تشکیلاتی باشد.

❇️کتاب «کار باید تشکیلاتی باشد» اثر «محمود زارعی» در سال 1393 منتشر شد. این اثر مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب «سید علی خامنه‌ای» است که از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. زندگی اجتماعی از ابتدا خلقت تا امروز سبب ایجاد انواع تشکیلات، نظام‌ها و سازمان‌های گوناگون شده است که حول محور یک یا مجموعه‌ای از هدف‌ها قدم برداشته‌اند. کار تشکیلاتی و گروهی برای یک جامعه امری ضروری است که می‌تواند برنامه‌های راهبردی را عملی کند. در کار تشکیلاتی افراد نباید تک‌روی کنند زیرا فردگرایی و کم‌توانی در کارهای اجتماعی و گروهی می‌تواند سبب سقوط یک گروه و اجتماع شود. در یک گروه همه‌ی افراد باید نقش خود را بشناسند و برای تقویت تشکیلات خود تلاش کنند.

✳️اين كتاب در شش فصل گردآوری شده است که عبارت‌اند از:
✅هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمی‌رود
✅شاخص‌ها و باید‌های تشکیلات موفق انقلابی
✅آفت شناسی کار تشکیلاتی
✅مدیر باید جوهری از رهبری داشته باشد
✅وظایف اعضای تشکیلات
✅نمونه‌های موفق تشکیلات انقلابی
✅جبهه فرهنگی انقلاب سازمان‌دهی می‌خواهد

✳️ #معاونت_پژوهش_حوزه_علميه_الزهرا_سلام_الله_عليها